NATO Simulācijas spēlē 2010 uzvar Turcijas, Albānijas un Čehijas komandas

12.04.2010. 09:36

9. aprīlī LR Ārlietu ministrijā norisinājās Latvijas Transatlantiskās organizācijas (LATO) un LR Ārlietu ministrijas kopīgi rīkotā NATO Samita simulācijas spēle 2010. Spēlē pirmās trīs vietas ieguva jaunieši, kas pārstāvēja Turciju, Albāniju, Čehiju. Galvenās balvas ieguvēji Diāna Potjomkina, Ilze Neimane (RSU), Jānis Supe, Aleksandrs Potaičuks (LU), Mārtiņs Vargulis, Roberts Fedosejevs (RSU) izcīnīja sev braucienu uz NATO Galveno mītni Briselē, Beļģijā. Nākamajās trīs vietās ierindojās Luksemburgas, ASV un Spānijas pārstāvji Igors Ivanovs, Artūrs Kvesko (LU), Natālija Knaidele (RTU Biznesa skola), Edgars Engizers (LU), Krišjānis Ozols (RSU), Mārtiņš Bratuškins (RTU), kuri balvās ieguva vērtīgas grāmatas.

NATO Simulācijas spēle šogad norisinājās jau otro gadu. Spēles dalībnieki iejutās visu 28 NATO dalībvalstu vadītāju lomās, cenšoties aizstāvēt savas valsts pozīciju par NATO Jauno stratēģisko koncepciju. Spēles dalībniekus vērtēja kompetenta žūrija no LATO, LR Ārlietu ministrijas un LR Aizsardzības ministrijas. Papildus žūrijai dalībniekus visas dienas garumā vēroja un padomus sniedza konsultanti no LR Ārlietu ministrijas.

Spēlē katra komanda vispirms uzstājās ar prezentāciju, kas bija nedēļām ilgi veidota savas pārstāvētās valsts pozīcija par jauno NATO Stratēģisko koncepciju. Informāciju par valstu diplomātiskajām nostājām papildus patstāvīgajam darbam jaunieši ieguva LATO organizēto tikšanos laikā ar Latvijā rezidējošajām NATO dalībvalstu vēstniecībām, kā arī LR Ārlietu ministrijā.

Spēles turpinājumā, kad jau bija plānots uzsākt pozīciju saskaņošanu un gala deklarācijas draftēšanu notika negaidīts pavērsiens – valstu pārstāvjiem tika paziņots par teroristu organizētu kiberuzbrukumu piecu NATO dalībvalstu banku sistēmām. Teroristu prasība bija izvākt NATO karaspēku no Afganistānas, lai izbeigtu krīzi. Stundas laikā jaunieši lieliski tika galā ar simulēto krīzes situāciju. Visas valstis vienojās par kopīgu paziņojumu, kurā nosodīja teroristu organizēto kiberuzbrukumu, un vienojās par pasākumiem krīzes seku novēršanai un arī preventīvo pasākumu veikšanai, lai neatkārtotos jauni uzbrukumi.

Nākamajā spēles daļā komandām pusdienu laikā bija jāsaskaņo pozīcijas par iepriekš izstrādātu deklarācijas projektu. Valstis, sadaloties četrās grupās kopīgi izstrādāja NATO attīstības perspektīvu definējot Alianses mērķus un uzdevumus, izvērtējot savas spējas un rīcības operācijās, nosakot pozīciju atbruņošanās un tālākas paplašināšanās jautājumos.

Papildus spēlei jauniešiem izdevās tikties arī ar Baltijas valstu ārlietu ministriem, kuri 9. aprīlī Rīgā arī sprieda par NATO Jauno Stratēģisko koncepciju. Jauniešiem bija iespēja diplomātiem uzdot savus jautājumus preses konferences laikā.

Pēc spēles tās uzvarētāji dalījās savos iespaidos par sagatavošanās procesu un pašu spēli, kā arī tās nozīmi uz jauniešu tālākajiem mērķiem:

Simulācijas spēles uzvarētāja Diāna Potjomkina, kas pārstāvēja Turciju iesaka piedalīties nākamā gada Simulācijas spēlē visiem – it sevišķi tiem, kas profesionāli interesējas par starptautiskajām attiecībām, diplomātiju un drošības problēmām. Pēc Diānas domām noderīga bija ne tikai pati “galotņu tikšanās” (kura prasīja īsā laika sprīdī vienoties par nopietniem jautājumiem), bet arī sagatavošanās posms. Īpašs ir gandarījums par iespēju iepriekš apspriest ar diplomātiem pārstāvētās valsts pozīcijas.

Diānas komandas biedre Ilze Neimane izteica pateicību pasākuma organizētājiem un bija gandarīta par pasākuma organizētību un to, ka jauniešus vērtēja augsta ranga speciālisti aizsardzībā un ārlietās. Viņa uzsvēra spēles vadītāja Ģenerālsekretāra lomu debašu organizēšanā, kas komandām ļāvis runāt par lietu, nevis tikai runāšanas pēc. Tāpat spēle bija lieliska iespēja jauniešiem parādīt sevi un labs atspēriens turpināt savu profesionālo karjeru ārlietu un drošības jautājumos.

Otrās vietas ieguvēji, kuri spēlē pārstāvēja Albānijas komandu bija patīkami pārsteigti par savu sasniegto rezultātu. Aleksandrs Potaičuks uzsvēra, ka dalība Simulācijas spēlē devusi nenovērtējamu grūdienu viņa karjeras attīstībai un aicināja nākamā gada spēles organizēšanā iesaistīt pagājušo gadu spēles uzvarētājus. Spēle ļāva labāk izprast demokrātiskās lēmumu pieņemšanas procedūras divējādo dabu – no vienas puses tā ļauj katram izteikt savu nostāju, taču no otras puses šāds process ir pārāk laikietilpīgs, un nav skaidrs, vai tava nostāja starp pārejām tūkstoš nostājām kādam rūp. Īpaši Aleksandrs atzīmēja spēles laikā simulēto kiberkrīzi, kurā spēles dalībnieki lieliski tika galā ar stresa situāciju, uzrādot augstas zināšanas.

Aleksandra komandas biedrs Jānis Supe atzīmēja, ka šis ir bijis viņa pirmais konkurss kopš vidusskolas laikiem, tāpēc rezultāti ir pārsteidzoši labi. Spēles laikā viņš atcerējās Latvijas vēstnieka NATO – Jāņa Eichmaņa aicinājumu būt darītājiem, nevis skatītājiem un sapratis, ka vēlas būt darītājs. ,,Simulācijas spēle ļāva tā pa īstam saprast un uz savas ādas izbaudīt, kā reālajā dzīvē notiek lēmumu pieņemšana, kā rodas kompromisi, kā nākas cīnīties “par vārdiem” un labākajiem formulējumiem. Šis projekts ir ļoti nozīmīgs jauniešu attīstībā, jo ļauj politiskās dzīves teoriju pārbaudīt praksē.’’

Trešās vietas ieguvēji – Čehijas komandas pārstāvji: Mārtiņš Vargulis un Roberts Fedosejevs uzsvēra, ka vislielākie ieguvumi, ko sniedz dalība NATO simulācijas spēlē ir saistīti ar pieredzi sevis prezentēšanā un pozicionēšanā, sava viedokļa aizstāvēšanā. Spēle palīdz praktiski izprast un realitātē piedalīties specifiskā Alianses lēmuma pieņemšanas procesā. Tieši tas spēli padara interesantu un piesaistošu, jo konsensus princips, pēc kura tiek pieņemti visi NATO lēmumi, dalībniekiem iemāca ne tikai pārliecināt citu valsts pārstāvjus, bet arī piekāpties un meklēt kompromisus. Pēc Mārtiņa domām, projekts neapšaubāmi ir izdevies, un tā organizēšana turpmāk ir vitāli nepieciešama tieši jauniešiem, jo sniedz lielisku pieredzi.

Gala deklarācijas teksts

NATO valstu un valdību vadītāju paziņojums par radušos kiberkrīzi