#DrošaLatvija

#DrošaLatvija

Projektu #DrošaLatvija īstenoja Latvijas Transatlantiskās organizācijas (LATO) ekspertu grupa un Valsts kancelejas Stratēģiskās komunikācijas koordinācijas departaments ar mērķi izpētīt vietējo kopienu informācijas noturību, piedāvāt uz simulācijas spēlēm balstītas apmācības, kā arī veicināt sabiedrības izpratni par informācijas noturības daudzdimensionālajiem un aktuālajiem jautājumiem. Projekta izstrādē un īstenošanā eksperti izmantoja visaptverošu pieeju informatīvās telpas jēdzienam, kura būtību veido ne tikai mediji, bet arī vietējās pašvaldības, kopienas, neformālie sociālo mediju tīklojumi, skolas un citi institūti. Informatīvās telpas drošība ir atkarīga no visu dalībnieku iesaistes un atbildīgas rīcības. Tādējādi tie var kļūt par drošības garantēšanas būtisku nosacījumu vai arī drošības vājo posmu, ko var izmantot ļaunprātīgos nolūkos, apdraudot Latvijas valsts pamatus un sabiedrības drošību. Pamatojoties uz šiem apsvērumiem, informatīvā telpa projektā tika skatīta kā satura veidotāju, patērētāju, komunikācijas kanālu un politiku un regulējumu mijiedarbības rezultāts.

Projekts īstenots no 2024. gada 1. februāra līdz 12. jūnijam, aptverot deviņu pašvaldību apmeklējumus un darbnīcu organizēšanu Ludzā, Preiļos, Krāslavā, Daugavpilī, Jelgavā, Jēkabpilī, Jūrmalā, Liepājā un Rīgā. Projekta īstenotāji viesojās gan minētajās pašvaldībās, gan tajās atrodošās trīspadsmit bijušās mazākumtautību skolās: Rīgas 34. vidusskolā, Ludzas 2. vidusskolā, Preiļu 2. vidusskolā, Krāslavas Varavīksnes vidusskolā, Jelgavas 5. vidusskolā, Daugavpils tehnoloģiju licejā, Daugavpils Valstspilsētas vidusskolā, Liepājas Liedaga vidusskolā, Liepājas Dzintara vidusskolā, Jēkabpils 2. vidusskolā, Jūrmalas Kauguru vidusskolā, Rīgas Arkādijas vidusskolā un Rīgas 10. vidusskolā. Fona informācijas iegūšanai un salīdzinājumam projekta īstenotāji papildus apmeklēja Z. Mauriņas Grobiņas vidusskolu un Rīgas Teikas vidusskolu.

Projekts aptvēra trīs galvenās aktivitātes:

1. Simulācijas spēles un lekcijas par medijpratību skolās: skolās kā kopienas centros projekta īstenotāji rīkoja simulācijas izspēles, lekcijas un padziļinātas sarunas ar skolotājiem un skolēniem, uzmanību akcentējot uz patriotisma, politiskās orientācijas un informācijas noturības jautājumiem.

2. Darbnīcas pašvaldībās: 2021. gadā Latvijas pierobežā norisinājās projekts #DrošaRobeža. Tajā tika noskaidrotas Latvijas austrumu reģionu kopienu prakses pretoties informatīvajiem uzbrukumiem, īpaši fokusējoties uz naidīgām informācijas operācijām. Simulācijas spēļu laikā katrā pašvaldībā tika analizēti sadarbības modeļi, ko izmanto lēmumu pieņēmēji un aktīvākie sabiedrības pārstāvji nekonvencionālās krīzes situācijās, īpašu uzsvaru liekot uz krīzes komunikāciju un sadarbību ar dažādiem vietējo kopienu pārstāvjiem, to skaitā formāliem un neformāliem viedokļu līderiem, nevalstiskām organizācijām, vietējiem medijiem. Projekta #DrošaLatvija ietvaros noskaidrots, kādus secinājumus un uzlabojumus attiecīgās pašvaldības ir veikušas, kā arī izzinātas citu valsts reģionu pašvaldību krīzes komunikācijas prakses.

3. Informācijas kampaņa: projekta īstenošanas laikā ciešā sadarbībā ar Valsts kancelejas Stratēģiskās komunikācijas koordinācijas departamentu tika īstenota komunikācijas kampaņa, kas ietvēra preses relīžu izsūtīšanu, regulāru saziņu ar mediju pārstāvjiem, kā arī informācijas izvietošanu LATO sociālo mediju kontos. Tādējādi tika pilnveidota dažādu sabiedrības grupu izpratne par informācijas noturības jautājumiem un veicināta projekta atpazīstamība. (Ziņojums par informācijas kampaņas rezultātiem iesniegts Valsts kancelejas Stratēģiskās komunikācijas koordinācijas departamentā).

 

Projekta noslēgumā tika rīkots publisks seminārs Valsts kancelejā ar bijušās kultūras ministres Agneses Loginas un izglītības un zinātnes ministres Andas Čakšas līdzdalību. Semināra gaitā dalībnieki apkopoja simulācijas spēļu rezultātus, uzsvēra pašvaldību veiksmes stāstus, demonstrējot labās prakses piemērus informācijas noturības stiprināšanā dažādās kopienās Latvijas reģionos, kā arī akcentēja problēmu jautājumus, kam nākotnē pievēršama uzmanība. Seminārā piedalījās simulācijas spēļu dalībnieki un citi interesenti. Diskusijas ļāva identificēt informācijas telpas nostiprināšanas tālākos virzienus, īpaši uzsverot nepieciešamību turpināt darbu ar Latvijas vidusskolām.